Internal Branding

Om buiten te winnen, moet je binnen beginnen

Heeft jouw school een nieuwe strategie of een nieuwe merkpositionering? Loop je als schoolleider tegen uitdagingen aan in je interne cultuur? Start met Internal Branding!
4.7/5

InCompany mogelijk

Neem vrijblijvend contact op 

Voor schoolleiders en -teams

Over de training Internal Branding

Internal Branding in het onderwijs is het intern neerzetten of positioneren van je onderwijsinstelling. Hiermee wordt het gedrag van medewerkers verbonden aan de externe profilering van jouw school. Dat wil zeggen: de medewerkers maken in hun gedrag waar wat je als school belooft.

Voor het onderwijs betekent dit een kansrijke ontwikkeling. Onderwijs is immers écht mensenwerk en staat ból van de emotie. Internal branding is een samenspel tussen de missie en visie van de organisatie, de geïdentificeerde kernwaarden en de bedrijfscultuur. Het helpt je als school met één stem op te treden naar de buitenwereld en nieuw personeel te selecteren dat goed bij de kernwaarden past.

Internal Branding sluit aan op onze training Positionering”. Hiermee bepaal je eerst de belangrijke zaken als: “wie zijn wij als schoolinstelling”, “waar staan wij voor als schoolinstelling” en “wat maakt onze schoolinstelling uniek”. Dit zetten we samen op papier. Vervolgens kijken we naar een strategie waarmee je dit nog sterker kunt uitdragen in alles wat je doet als schoolorganisatie.

 

Internal Branding versterkt de saamhorigheid in een school en maakt de medewerkers trots. Ook versterkt het datgene wat je uitdraagt naar buiten toe. Als alle medewerkers op positieve wijze uitdragen waar je als school voor staat, versterkt dit ook automatisch het imago van jullie schoolorganisatie. Een win-win situatie dus!

Een Internal Branding strategie biedt ondersteuning in de volgende processen:

//

  • Richting geven aan de school: Internal branding helpt bij het maken van keuzes. Het maakt duidelijk waar je als school voor staat.
  • Betrokkenheid creëren (bij en tussen medewerkers). Internal branding helpt bij het creëren van betrokkenheid bij werknemers, trots en binding met de school.
  • Het aantrekken van nieuw personeel: Internal Branding werkt als een bewezen strategie om nieuw personeel (docenten) aan te trekken.
  • Versterking reputatie: Duidelijke keuzes over de identiteit stralen uit naar de buitenwereld. Ze hebben een grote impact op de reputatie van jouw school. Een goede reputatie versterkt de voorkeur en waardering om als ouder zijnde voor jullie school te kiezen.

  • Een praktische aanpak om de schoolorganisatie intern tot leven te brengen.
  • Je leert wat de dilemma’s zijn die op dit moment rondom schoolorganisaties spelen.
  • Je hebt zicht op Internal Branding en wat het aan jouw schoolorganisatie toe kan voegen.
  • Je krijgt modellen aangereikt om je merkidentiteit te bepalen; de basis voor Internal Branding.
  • Je leert hoe je Internal Branding concreet aanpakt op basis van concrete cases uit de praktijk.
  • Je ontwikkelt gedurende de training praktisch onderdelen van een aanpak voor jouw schoolorganisatie: je gaat dus al direct aan de slag met Internal Branding.

De masterclass biedt een duidelijk stappenplan om Internal Branding zo effectief mogelijk in jullie school te implementeren. De trainers laten verschillende voorbeelden zien om allereerst gevoel te krijgen bij vragen als:

  • “Wat zijn de kernwaarden van mijn school?”
  • "Waar willen wij als school beweging en verandering in zien?"
  • "Hoe kan ik dit met de interne organisatie in zowel in werk als gedrag (cultuurverandering) voor elkaar krijgen?"

//

Met behulp van een model bestaande uit vier duidelijke stappen gaan we dit gedurende de masterclass in kaart brengen. Je krijgt hierbij inspiratie van verschillende grote, vergelijkbare schoolorganisaties. Vervolgens kijken we naar een passende strategie waarmee we dit in de praktijk kunnen brengen.

Deze training voor jouw organisatie laten verzorgen? Inschrijven als InCompany is mogelijk. Samen kijken we naar het vraagstuk waarop we de meest passende oplossing aanbieden. Zo wordt de training aangepast naar de vraag en behoeften van jullie organisatie. Neem contact met ons op voor meer informatie of vul het onderstaande InCompany formulier in waarna wij contact met je opnemen voor een op maat aanbod.

€ 700,- (inclusief boek, 1 dag training, feedback tussendoor en lunch)

 

Previous
Next

Waar en wanneer

Kantoorgebouw Helix
Reykjavikstraat 1
3543 KH Utrecht

Deze locatie bevindt zich vlakbij station Leidsche Rijn Centrum en is ook goed bereikbaar met de auto.

Kosten

€ 700,- (inclusief boek, 1 dag training, feedback tussendoor en lunch)

Docenten

Lara Molendijk en Theo Jaspers