Positioneren als onderwijs­instelling

Positioneren is kiezen om gekozen te worden

Is het voor mensen onduidelijk waar je als school voor staat? Zijn er verschillende ideeën over waar je als school naartoe moet? Krijg een heldere positionering met deze training.
4.5/5

InCompany mogelijk

Neem vrijblijvend contact op 

Voor schoolleiders en -teams

Over de training Positioneren als onderwijs­instelling

In de huidige maatschappij is het belangrijk dat je als school laat weten waar je voor staat. Scholen moeten steeds meer laten zien wat ze waard zijn. Vaak zien we dat besturen en scholen zich met name positioneren rondom kernwaarden. Positioneren gaat vooral over de toegevoegde waarde die je creëert.

Je kernprofiel als school gaat daarom verder dan het benoemen en etaleren van kernwaarden. Het omvat ook het onderwijsaanbod en diensten die je biedt (het ‘wat’) , hoe je als schoolorganisatie werkt (het ‘hoe’) en vanuit welke visie en overtuigingen het leren en ontwikkelen van leerlingen is georganiseerd (het ‘waarom’). Daarom begint positionering altijd met het definiëren van je eigen gewenste identiteit en ‘van binnen naar buiten denken’.

7 redenen om als onderwijsinstelling een (her)positioneringstraject aan te gaan:

  • Wanneer er fusies van scholen zijn.
  • Wanneer een sterke wijziging van het aanbod is (bijv. basissschool die zich ontwikkelt tot IKC; school die kiest voor nieuw concept).
  • Wanneer het aantal leerlingen een structurele daling vertoont.
  • Wanneer het imago sleets is of beschadigd.
  • Wanneer intern onduidelijk is waar de organisatie voor staat en gaat en
    wat iedere dag moet worden waargemaakt.
  • Wanneer de school andere doelgroepen wil aanspreken.
  • Wanneer de school ongewenste associaties oproept.

 

  • Een uitgewerkte, complete positionering  passend bij jouw school. Samen gaan we op zoek naar de kernboodschap.
  • Kennis in hoe deze positionering met de juiste middelen naar buiten kan worden gebracht.
  • Kennis van alle vaardigheden die belangrijk zijn als professional op het gebied van schoolpositionering en onderwijsmarketing.

De trainers laten aan de hand van voorbeelden zien waar dat gevoel van positionering in zit. De deelnemers krijgen sterke, branche-gerelateerde organisaties te zien die tegenover elkaar staan. Deze organisaties zijn duidelijk hetzelfde in “wat” ze doen, maar heel verschillend in “hoe” ze dit doen.  Vervolgens wordt uitgelegd hoe je dit voor je eigen organisatie kunt bepalen. Welke stappen moet je ondernemen om te bepalen wat jouw karaktervolle positionering is? De trainers geven je kleine opdrachtjes om dit voor jezelf alvast in kaart te brengen. Dit gebeurd met duidelijke methoden en modellen die uitgelegd worden om alvast de eerste stappen te zetten. Aan het einde van de sessie krijgen de deelnemers een boek mee. Hier staat bijna alles in.

Aan het einde van de dag ben je geïnspireerd met allerlei goede voorbeelden, je snapt welke stappen je moet ondernemen om te kunnen positioneren én je hebt voor je eigen organisatie al een paar eerste gedachten en ideeën op de kaart gezet.

Voor directeuren, marketeers, communicatiemedewerkers &  HR-medewerkers.

Deze training voor jouw organisatie laten verzorgen? Inschrijven als InCompany is mogelijk. Samen kijken we naar het vraagstuk waarop we de meest passende oplossing aanbieden. Zo wordt de training aangepast naar de vraag en behoeften van jullie organisatie. Neem contact met ons op voor meer informatie of vul het onderstaande InCompany formulier in waarna wij contact met je opnemen voor een op maat aanbod.

€ 850,- (inclusief intake, boek, 1,5 dag training, feedback tussendoor en lunch)

Previous
Next

Waar en wanneer

Kantoorgebouw Helix
Reykjavikstraat 1
3543 KH Utrecht

Deze locatie bevindt zich vlakbij station Leidsche Rijn Centrum en is ook goed bereikbaar met de auto.

Kosten

€ 700,- (inclusief boek, 1 dag training, feedback tussendoor en lunch)

Docenten

Lara Molendijk en Theo Jaspers